Vitamine D tekort? Hoe verhelpen?

Vitamine D tekort


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Vitamine D tekort? Hoe verhelpen?

Inleiding

zonlicht vitamine dWanneer je altijd de schaduw opzoekt en allergisch bent aan melkproducten en, of een veganistisch dieet volgt zou je wel eens kunnen te maken hebben met een gebrek. Ze wordt ook wel de zonneschijnvitamine genoemd. Vitamine D tekort komt helaas meer en meer voor doordat de mensen steeds meer binnen blijven en minder in de zon vertoeven. Helaas is er in voeding te weinig van de stof aanwezig om aan de dagelijkse aanbevolen dosis te komen. Mensen die dus niet graag in de zon liggen, of tijd doorbrengen in de zon maken een verhoogde kans op een laag gehalte aan of zelfs een gebrek.

Hoe wordt ze aangemaakt?

De stof wordt aangemaakt door het lichaam wanneer de huid blootgesteld wordt aan de zon. Het komt ook voor in sommige voedingsproducten waaronder vis, visolie, eieren en in volle graanproducten. Via voeding is dat echter wel in mindere mate. De enige manier om genoeg van de stof in te nemen is ofwel via een supplement ofwel door langer in de zon te vertoeven. Er wordt geschat dat dagelijks een halfuurtje in de middagzon doorbrengen, volstaat om de dagelijkse hoeveelheid te bereiken. Dat zal in de zomer wel makkelijker te halen zijn dan in de winter, wanneer de hoeveelheid UV stralen bijna volledig worden gefilterd uit het zonlicht door de atmosfeer. In de winter is het in klimaten zoals België en Nederland onmogelijk om genoeg van deze stof aan te maken door de zon.

Hoe ontstaat een gebrek?

Vitamine D tekort is negatief voor de botten en voor de opname van calcium. Doordat ze ervoor zorgt dat de botten sterk blijven en calcium gemakkelijk kan worden opgenomen. Een vitamine D tekort wordt gelinkt aan een aantal ziektes waaronder broze botten tot zelfs vervormingen van de beenderen. Vitamine D tekort is ook verantwoordelijk voor een aantal andere aandoeningen.

Ook Interessant:  Kan ik teveel vitamine D opnemen?

Sommige mensen hebben ook een gebrek in de zomer, wanneer het klimaat onder normale omstandigheden makkelijk de aanmaak kan stimuleren. Dit komt onder andere door het gebruik van zonnebrandcrème. Mensen zijn bang om huidkanker te krijgen door de kracht van de zonnestralen en krijgen op die manier te maken met een vitamine D tekort.

Glas zal de UV stralen absorberen, zelfs wanneer die enorm sterk zijn in de zomer. Wie veel in de auto verblijft zet maar beter de ruit open in de zomer, om toch maar een klein beetje aan te maken.

Bij oudere mensen wordt de huid ook steeds dunner, dat maakt het moeilijker om de stof aan te maken via de huid.

Mensen met een donkere huid, zin in ruime mate beperkt om de stof aan te maken. Het gehalte aan melanine in de huid zorgt ervoor dat de huid beter bestand is tegen de UV stralen van de zon, maar belet de huid ook om de stof aan te maken. Bij sommige mensen wordt dat zodanig belemmert dat men bijna geen enkele hoeveelheid meer aanmaakt via de huid.

Vitamine D tekort : symptomen en risico’s

Symptomen van vitamine d tekort zijn pijnlijke beenderen of zwakke spieren. Voor de meeste mensen zijn de symptomen niet dramatisch, maar zelfs zonder symptomen kan het een aantal risico’s voor de gezondheid inhouden. Een vitamine D tekort wordt onder andere gelinkt aan.

  • Een groter risico op een sterfgeval door een hartziekte
  • Geheugenproblemen bij ouderen
  • Astma bij kinderen
  • Kanker
  • Verzwakt imuunsysteem
  • Depressie en andere psychische aandoeningen
  • Haaruitval

Vooral oudere mensen hebben groot belang bij een supplement, omdat ze van nature al minder vlot de stof gaan aanmaken via de huid en ook nog eens meer vatbaar zijn voor aandoeningen al dan niet gerelateerd aan een vitamine D tekort. Oudere mensen hebben vaker hartproblemen en hebben een zwakker imuunsysteem.

Ook Interessant:  Voordelen van Vitamine D

Oorzaak van vitamine D tekort

Vitamine D tekort kan ontstaan door een aantal omstandigheden:

Je eet niet genoeg voedingsmiddelen die de stof bevatten. Dit komt vaak voor wanneer men een strikt veganistisch dieet volgt. Omdat de meeste bronnen waar vitamine d in zit, dierlijke producten zijn. Waaronder vis en visolie, eieren, kaas, melk en lever.

Je komt niet vaak in de zon. Omdat het lichaam de stof aanmaakt door het contact van de huid met zonlicht. Kan een vitamine D tekort ontstaan wanneer je niet vaak buitenkomt of op plaatsen woont met weinig zonlicht, wanneer je lange kleding draagt of hoofdbescherming draagt.

Wanneer je een donkere huid hebt kan je een vitamine D tekort hebben, doordat het pigment melanine ervoor zorgt dat minder aangemaakt wordt door de huid wanneer het blootgesteld wordt aan zonlicht. Oudere mensen met een donkere huid lopen hierdoor het meeste kans op een vitamine D tekort.

De nieren kunnen de stof niet omzetten in de actieve vorm. Wanneer de mensen ouder worden kunnen de nieren minder goed in staat zijn om de stof om te zetten in de actieve vorm. Dit verhoogt het risico op een vitamine D tekort.

Het spijsverteringsstel kan niet genoeg van de stof opnemen. Bepaalde medische problemen zoals de ziekte van crohn kan het volledig opnemen van vitamine D via de voeding verhinderen. Daardoor kan een vitamine D tekort ontstaan. Aangeraden wordt om meer in de zon te vertoeven of een extra supplement met te nemen om het vitamine D tekort te compenseren.



Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Je bent zwaarlijvig. Mensen met een BMI van 30 of groter hebben meestal een vitamine D tekort. Hoe dit komt is niet zeker.

Ook Interessant:  Helpt Vitamine D depressie voorkomen?

Een vitamine D tekort behandelen

supplementenEen vitamine D tekort is heel simpel te behandelen door ofwel meer in de zon te komen ofwel meer voeding te eten die de stof bevat. Mensen hebben in de winter meer de neiging om een vitamine D tekort te hebben. Door het minder sterke zonlicht. En doordat men via de voeding vaak de dagelijkse aanbevolen dosis niet haalt. Dan kan men een supplement nemen om het vitamine D tekort weg te werken. Zonnebank kan ook voor een klein deel helpen.

Zelfs in de zomer kan een tekort ontstaan doordat mensen zich overmatig gaan beschermen. In de winter kan een supplement worden ingezet, maar in de zomer kan tijdens de middag een korte blootstelling aan de zon, zonder zonnebrandcrème zeker voldoende zijn om het gehalte op peil te houden.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 15, 2016 om 9:54 am
Laatste update: november 16th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code