Verschil tussen vitamine D2 en D3

verschil d2 d3


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Vitamine D staat bekend als de stof die we aanmaken wanneer we blootgesteld worden aan zonlicht. Het is een zeer belangrijke stof omdat ze zowel vitamine, antioxidant als een pro-hormoon is. Om die reden doen we er dus goed aan om elke dag de adequate dosis van deze stof te halen. Maar er zijn verschillende soorten. Zo hebben we vitamine D2 en D3. Wat is nu het verschil tussen D2 en D3?

We weten dat de stof een gunstig effect heeft op ons immuunsysteem. Dat we ze nodig hebben om calcium op te nemen in het lichaam en daarmee kan helpen als een bescherming tegen osteoporose bij vrouwen na de menopauze. We zien een betere bloedsuikerwaarde en een betere gemoedstoestand. Vooral dan dankzij de serotonine verhogende werking. Vitamine D supplementen zijn één van de meest verkochte supplementen op de markt en dat heeft een belangrijke reden. Ze zijn belangrijk voor het regelen en het in balans brengen van heel wat verschillende processen in het lichaam.

Een tekort aan vitamine D heeft een negatieve impact op ons lichaam. Het meest in het oog springende nadeel van dit gebrek is de vervorming van de beenderen bij kinderen. Of beenderverlies (osteoporose) bij volwassen. Maar ook cholesterol wordt negatief beïnvloed bij een gebrek. En een risico op hartziekten.

We gaan het hier dus hebben over vitamine D2 en D3. En niet over de vele voordelen van actieve vitamine D.

Verschil

Het verschil tussen vitamine D2 en D3 is dat d2 afkomstig is van planten, terwijl d3 afkomstig is van dieren. De plantaardige d2 wordt minder goed opgenomen door het lichaam en wordt minder goed omgezet in actieve vitamine D.

Ook Interessant:  Wat zijn de 10 belangrijkste voordelen van spirulina voor onze gezond?

Vitamine D2

Staat ook bekend als ergocalciferol, de stof wordt aangemaakt door planten wanneer ze worden blootgesteld aan zonlicht. Dit gebeurt op een soortgelijke manier als bij mensen wanneer we worden blootgesteld aan zonlicht. Paddenstoelen zijn de bekendste bron aan d2. Maar heel wat voedingsmiddelen die zijn verrijkt met vit D, bevatten deze ergocalciferol variant. Zo hebben we amandelmelk, rijstmelk, kokosmelk en alle andere soorten plantaardige melk. Het kan gebruikt worden door vegans die uit overtuiging geen dierlijke producten gebruiken in hun dieet. Al moet er wel gezegd worden dat deze vorm ergocalciferol minder goed wordt opgenomen door het lichaam en in kleinere hoeveelheden wordt omgezet in actieve vitamine D.

Vitamine D3

Cholecalciferol is de meest actieve vorm van vit D en kunnen we vinden in dierlijke voedingsmiddelen. Het kan ook worden aangemaakt door onze huid wanneer we worden blootgesteld aan het zonlicht. Dan wordt cholesterol omgezet in een actieve vorm van D3.

Het is onder meer belangrijk bij het opnemen van calcium in de beenderen.

Alle onderzoeken wijzen in dezelfde richting. Vitamine D3 is een stuk effectiever voor het lichaam. (1) Het is op zijn minst 3 keer effectiever dan ergocalciferol.

Bronnen

vitamine d zon

Vitamine D kunnen we vooral aanmaken dankzij de zon. Hoewel het zonlicht zelf geen vitamine D bevat, toch kan de huid deze stof aanmaken door de synthese in het lichaam. Al is dat niet bij iedereen het geval. Mensen met een donkere huidskleur kunnen problemen ondervinden bij de aanmaak van deze stof. Ook ouderen zullen kleinere hoeveelheden aanmaken. Een gezond persoon, met een lichte huidskleur kan in 20 minuten, voldoende vitamine D aanmaken dankzij blootstelling aan zonlicht. Mensen die problemen ondervinden met de aanmaak van de stof via de huid dienen te zoeken naar alternatieven via de voeding.

Ook Interessant:  Waarom zijn pompoenpitten zo gezond?

Voedingsmiddelen

vitamine d3 zalm

De beste voedingsmiddelen zijn vis en zeevruchten. Zo bevatten zalm, sardines, oesters, garnalen en andere oceaanvoeding adequate hoeveelheden. Daarnaast bevatten ze ook zink. Eieren bevatten ook een kleine dosis van deze stof.

Plantaardige voeding zoals paddenstoelen staan ook bekend als een uitstekende bron aan de stof. Al is dat dan wel in de minder actieve D2 vorm.

Mensen die vegetarisch of veganistisch leven zullen hoe dan ook liever de plantaardige vorm innemen via de voeding. Al moeten ze dan wel rekening houden met een verminderde opname.



Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

paddenstoelen vitamine d2

Supplementen

Het is aangewezen om een D3 supplement te gebruiken. Mede omdat de hoeveelheid D2, drie keer hoger dient te zijn om hetzelfde resultaat te bereiken. Gelukkig bestaan er ook cholecalciferol supplementen die geen dierlijke stoffen bevatten.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juli 4, 2018 om 11:00 am
Laatste update: juli 4th, 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code